به زیبایی خود اهمیت بدهیم.
نوین گستر
به وبلاگ نوین گستر خوش آمدید!


ریزش موهای مژه می تواند ناشی از انواع التهاب موضعی و عفونت ها، بیماری های خودایمنی، بعضی از تومورهای لبه پلک، بیماری های داخلی و غدد، وضعیت روحی و روانی و میزان استرس های وارده به فرد و نیز عوارض مصرف برخی از داروها باشد. با توجه به پریود زمانی و شکل بالینی ریزش مژه ها و نیز شدت ریزش و وضعیت سلامت زمینه ای هر فرد، ممکن است یکی از عوامل فوق عامل ریزش تشخیص داده شده و طبعا درمان خاص آن بیماری برای بیمار تجویز می گردد.

● التهاب لبه پلک ها

در مورد التهاب های لبه پلک ها که عموما به نام بلفاریت نامیده می شود، به دلیل تورم و ادم حاصله از این حالت مژه ها راحت تر از معمول کنده شده و ریزش آنها تسریع می گردد ولی باید توجه کنید که در این حالت ریزش کامل یک یا چند قسمت از مژه ها ناشایع است و فقط به هنگام شستشو و یا مالش پلک ها ممکن است تعدادی از مژه ها به دست بیمار بیاید. التهاب لبه پلک ها می تواند ناشی از عفونت، درماتیت سبوره، آلرژی و یا ضربه و دستکاری محل باشد. عفونت های ناشی از استافیلوکوک در لبه پلک لازم است سریعا کنترل و درمان شود، در غیر این صورت اگر التهاب به صورت طول کشیده درآید و یا تکرار گردد، احتمال ریزش مژه ها به دلیل ادم حاصله وجود دارد. در درماتیت سبوره نیز در واقع یک نوع عفونت پارازیتی در واحد پیلوسباسه در لبه پلک ها حادث می گردد و التهاب مشابهی را به صورت تورم و پوسته ریزی ایجاد می کند.

این حالت نیز اگر شدید بوده و کنترل نشود، با توجه به کیفیت مزمن بیماری احتمال ریزش مژه خواهد داشت زیرا که در این حالت مژه آسان تر از معمول کنده می شود. بعضی اوقات در حالت های عفونت شدید سیستمیک باکتریال (مانند تب مخملک) نیز ریزش و کم پشتی مژه ها قابل مشاهده است که البته بعد از رفع بیماری قابل برگشت است. البته عفونت های ناشایع تری از قبیل سل پوستی یا جذام نیز باعث ریزش های خاصی در ابرو و مژه ها می شود که در بیماران معدودی قابل بررسی است و جزو علل شایع بیماری محسوب نمی شود.

عفونت های ویروسی شدید که باعث تب و ضعف عمومی می شود، می تواند با ریزش موقت موها از جمله مژه ها همراه شود که این حالت نیز بعدا قابل برگشت است. بعضا التهابات لبه پلک ها ناشی از بیماری موضعی یا داخلی نبوده و صرفا به علت ضربه و آسیب از جمله مالش شدید پلک ها (در نتیجه خارش مزمن ناحیه) و نیز آلرژی به وسایل آرایشی مختلف از جمله سایه چشم، خط چشم و به ویژه ریمل می باشد. ریمل و خط چشم هایی که ضدآب بوده و شستن آنها به آسانی صورت نمی گیرد، می تواند باعث حساسیت تماسی با آلرژیک شده و التهاب لبه پلک ها را به همراه داشته و یا احیانا موقع شستشو باعث مالش شدید مژه ها و پلک ها شود که در هر دو صورت بیمار با کنده شدن مژه ها مواجه خواهد شد.

● ریزش موی سکه ای

یکی دیگر از علل شایع ریزش مژه ها که با آن به کرات مواجه می شویم ریزش موی سکه ای (آره ئاتا) است. در این حالت تمام یا قسمتی از مژه ها به طور ناگهانی خالی شده و این حالت می تواند در ناحیه ابرو و کف سر و... نیز تکرار شود. این حالت یک بیماری ایمنی محسوب شده و با توجه به شدت بیماری، درمان های خاصی را می طلبد.

● علل دیگر

بیماری های داخلی و هورمونی از جمله کم کاری و پرکاری تیرویید نیز جزو علل کم پشتی موها از جمله مژه محسوب می شود. کم کاری هیپوفیز و کم کاری غده پاراتیرویید نیز در تعداد معدودی از بیماران قابل بررسی است. مصرف مزمن برخی از داروها از جمله داروهای ضدکلسترول، ضدانعقاد، ضدتیرویید، ایندرال، والپروییک اسید می تواند با کاهش موها و مژه ها همراه باشد. ریزش و خالی شدن مژه ها به دنبال مصرف کوکائین نیز گزارش شده است. علاوه بر این مسمومیت با داروهایی مانند بیسموت، آرسنیک و مصرف زیاد ویتامین A در بیماران خاصی باید بررسی شود. مواردی مانند رژیم های غذایی شدید یا سوءتغذیه می تواند با کاهش عمومی موها از جمله مژه ها همراه شود.

انواع آنمی به ویژه آنمی فقر آهن و آنمی داسی شکل نیز می تواند باعث ریزش موها و مژه ها شود و اصولا در هر بیماری که با شکایت ریزش موها و مژه ها مراجعه می کند، باید بررسی شود. بیماری های مزمنی مانند آکنه روزاسه و پسوریازیس در بیمارانی که علایم دیگر بیماری را داشته باشند قابل طرح و بررسی است.بعضا ریزش مژه ها به دنبال رادیوتراپی جهت تومورهای کورئید چشم مشاهده شده است. انواع سوختگی ها در ناحیه و نیز احیانا فریز کردن ناحیه به علل خاصی می تواند به التهاب و یا اسکار ناحیه و از بین رفتن موهای ناحیه منجر شود و اصولا آسیب های حرارتی (چه گرما و چه سرما) در ناحیه پلک ها و حاشیه پلک ها می تواند به اسکار و ریزش موی ناحیه منجر شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که اخیرا با آن مواجه هستیم، تتوی لبه پلک ها و پشت پلک هاست که امروزه بسیار شایع شده است. بعضی از این بیماران ممکن است دچار عفونت، التهاب مزمن و یا آلرژی به مواد مورد استفاده شده و در اثر التهاب مزمن و یا بعضا اسکار ناحیه دچار ریزش موی موقت یا دایمی گردند. علاوه بر همه مسایلی که در فوق توضیح داده شده بررسی وضعیت روحی و روانی فرد نیز بسیار مهم بوده و میزان استرس های وارده به فرد و نیز نحوه مقابله فرد با استرس های محیطی قابل بررسی است. برخی از بیماران به ویژه نوجوانان به دنبال حالات روحی مانند تنش، افسردگی، ترس، اضطراب و بی قراری دچار حالتی به نام تریکوتیلومانیا می شوند. در این حالت خود فرد قسمتی از موهای سر، ابرو یا مژه را در سطوح مختلف کنده و یا شکسته و باعث از بین رفتن آنها می شود. برخی از بیماران از این کار خود اطلاع نداشته و یا آن را انکار می کنند لیکن معاینه دقیق توسط پزشک و مشاهده نوع و شکل ریزش، تشخیص را مسجل خواهد کرد.

البته انواعی از حالت فوق به صورت عادتی و بدون اضطراب و بی قراری نیز مشاهده شده است. در نهایت مواردی از ریزش موی یک طرفه مژه ها در بیمارانی گزارش شده است که تزریقات مکرر سم بوتوکس A را برای بیماری دیستونی یک طرفه صورت مصرف می کنند. در این حالت در همان سمتی که تزریق مکرر بوتوکس انجام شده ریزش موها و مژه ها قابل مشاهده است. توجه کنید که بسیاری از بیماری ها یا حالاتی که در فرق به آنها اشاره کردیم ممکن است ناشایع بوده و صرفا در برخی از بیماران و با توجه به بیماری ها با حالات زمینه ای بیمار قابل بررسی است و مطالعه این لیست طولانی نباید باعث نگرانی شما شود. در واقع بسیاری از مواردی که بانوان عزیز با شکایت ریزش مژه مراجعه می کنند، وضعیت هایی موقت مانند مالش شدید، مصرف لوازم آرایش، آلرژی های مختلف و... مطرح بوده که با درمان هایی ساده و موقت قابل رفع می باشند.  

حالات فوق چنانچه به آسیب و اسکار دایمی لبه پلک ها منجر نشده باشد، قابل درمان بوده و پس از رفع علت و عامل اصلی بیماری، مژه ها به تدریج حالت و طول طبیعی خود را باز خواهند یافت.

 

گوش

كودكتان را حمام می‌كنید،‌از حمام می‌آوریدش بیرون،‌ خشكش می‌كنید و بعد،‌دست دراز می‌كنید و گوش پاك‌كن را برمی‌دارید و توی گوشش می‌چرخانید. راستی، هیچ فكر كرده‌اید كه این جور وقت‌ها دارید به كودكتان خدمت می‌كنید یا خیانت؟
احتمالا اكثر شما به ویژه پس از حمام كردن كودك به فكر تمیز كردن گوش و خارج كردن ترشحات آن می‌افتید.‌ این لحظه غالبا همان لحظه‌ای است كه دست خود را به سمت یك گوش پاك‌كن دراز كرده و یا حتی در مواردی، ‌یك تكه دستمال كاغذی و یا پنبه را به دور یك چوب كبریت پیچیده و جهت تمیز كردن گوش دلبندتان، آن را داخل مجرای گوش می‌كنید. ولی مراقب باشید! خطر همین‌جا در كمین شما نشسته است.
انجام یكی از اعمال بسیار ساده فوق می‌تواند موجب رساندن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به گوش شود.
در سطح اجتماع بحث‌های زیادی در مورد استفاده و یا عدم استفاده از گوش پاك‌كن جهت تمیز كردن گوش وجود دارد. در واقع، شاید بتوان گفت ‌كه ‌عبارت ‌گوش‌پاك‌كن، ‌فقط یك عبارت مجازی است برای چیزی كه موارد كاربرد آن ارتباط كمی با رفع آلودگی گوش دارد. از گوش پاك‌كن بیشتر جهت تمیز كردن لاله گوش، داخل بینی كودك،‌ بین انگشتان پا، مالیدن پماد بر روی زخم، استعمال داروها در نواحی باز و تمیز كردن آرایش دور چشم‌ها ‌استفاده می‌شود ، درحالیكه بسیاری از مردم بر این باورند كه این وسیله صرفا جهت خارج كردن ترشحات از داخل گوش است. یك نكته مهم را بایستی همیشه به‌خاطر داشته باشید: ترشحات گوش خارجی كه به آن جرم یا واكس گوش گفته می‌شود، به‌هیچ‌وجه آلوده و كثیف نیستند. این ترشحات، در واقع یك سری از ترشحات طبیعی و ضروری بدن هستند كه از گوش مراقبت می‌كنند. همانگونه كه همه می‌دانند، جرم گوش زرد رنگ و چرب بوده و دارای حالت چسبندگی است. وجود این جرم برای نرم نگهداشتن و حفظ سلامت مجرای گوش خارجی ضروری است. علاوه بر این، اسیدیته این ترشحات مانع از رشد باكتری و قارچ می‌شود.
جرم گوش به‌طور طبیعی و خودبه‌خود به سمت بیرون حركت كرده و از مجرای گوش خارج می‌شود بنابراین نیازی به دستكاری برای خروج آن وجود ندارد. البته در برخی از موارد، ترشح بیش از حد به‌خصوص در افراد مستعد موجب انسداد گوش و كاهش شنوایی می‌شود كه در این صورت بایستی بیمار جهت شستشوی گوش و اقدامات لازم به پزشك متخصص مراجعه كند. بر اثر فرو بردن جسم خارجی به داخل گوش‌، ‌علاوه بر خطر آسیب‌رسانی به پرده گوش، امكان ایجاد خراش‌های ظریف میكروسكوپی در مجرای گوش وجود دارد. در این صورت و با توجه به احتمال وجود میكروب و یا قارچ در سطح گوش، چنانچه كودك زمینه آلودگی را پیدا كند مبتلا به عفونت گوش خواهد شد. اكثر شما اندازه دقیق عمق گوش را نمی‌دانید و بنابراین قادر به پاك‌ كردن تمامی قسمت‌های گوش نیستید. در نتیجه،‌وارد كردن جسمی نظیر گوش پاك‌كن موجب فشرده‌تر شدن این ترشحات در قسمت‌های عمقی‌تر مجرا می‌شود كه در این صورت،‌خروج آنها مشكل‌تر خواهد بود.
علاوه بر این،‌بررسی‌ها نشان می‌دهند كودكانی كه جهت رفع خارش و تمیز كردن گوش از وسایلی نظیر سنجاق سر و یا گوش پاك‌كن استفاده می‌كنند بیش از سایرین در معرض خطر پارگی پرده گوش قرار دارند. بسیاری از متخصصان گوش و حلق و بینی هشدار می‌دهند كه استفاده از گوش پاك‌كن با تضعیف سیستم دفاعی گوش موجب افزایش خطر ابتلا به خشكی و خارش گوش می‌شود. بهترین روش توصیه شده جهت تمیز كردن گوش خارجی این است كه لاله گوش و قسمت بیرونی گوش خارجی را با استفاده از یك پارچه نخی نرم و مرطوب كه به‌دور انگشت اشاره‌تان پیچیده‌اید تمیز كنید، بدون آنكه انگشت خود را داخل مجرا ببرید.
با این وجود در برخی موارد لازم است كه واكس درون گوش خارج شود. به‌عنوان مثال‌،در برخی به‌طور طبیعی تولید ترشحات گوش بسیار بیش از حالت عادی است كه می‌تواند موجب تجمع و بسته شدن كانال گوش شود. البته این انسداد به‌طور شایع‌تر در ارتباط با تمیز كردن نادرست گوش بوجود می‌آید.
در صورت گرفتگی گوش فرزندتان در اثر تجمع جرم، چنانچه وی دارای سابقه سوراخ شدن پرده صماخ یا هر گونه عمل جراحی در گوش است، حتما او را نزد پزشك متخصص ببرید. ولی چنانچه پرده صماخ سالم بوده و گوش صرفا به توسط جرم پر شده باشد، ممكن است با انجام روش‌های درمانی صحیح در منزل بتوانید ناراحتی فرزندتان را درمان كنید:
اولین وسیله‌ای كه لازم دارید، یك قطره چكان است. قطره چكان را بایستی توسط یكی از مواد نرم كننده جرم كه به‌راحتی در دسترس هستند پر كنید، نظیر روغن‌های معدنی مخصوص، روغن بچه و مثلا‌ قطره <گلیسیرین فنیكه .> سپس سر كودك را به یك طرف خم كنید به‌طوری كه گوش مبتلا رو به بالا باشد. در ادامه و با استفاده از یك قطره‌چكان،‌2تا3 قطره از محلول نرم كننده جرم را در داخل گوش مبتلا بریزید و همچنان سر را در همان وضعیت به مدت 5 دقیقه نگهدارید. سپس یك پارچه تمیز بر روی گوش قرار داده و سر را به طرف مقابل خم كنید و اجازه دهید تا محلولی كه در داخل گوش ریخته‌اید،‌به آرامی بیرون بیاید. در صورت لزوم می‌توانید این عمل را روزی یكی دو بار و برای مدت چند روز انجام دهید. چنانچه با انجام عمل فوق جرم گوش كودكتان بیرون نیامد و یا دارای سابقه سوراخ شدگی پرده صماخ و یا هر گونه عمل جراحی بود،‌حتما با پزشك جهت اقدامات پیشرفته‌تر مشورت كنید. پزشك ابتدا با استفاده از وسیله‌ای به‌نام اتوسكوپ داخل گوش را دیده و سپس ممكن است كه جهت خارج كردن جرم گوش، شستشوی گوش با آب را انجام داده و یا با استفاده از یك وسیله خاص دیگر نظیر دستگاه‌های واكیوم‌ خاص جهت برداشتن جرم گوش اقدام كند.
نكته مهم: هرگز سعی نكنید تا اجسامی كه داخل گوش رفته و یا چسبیده را با زور خارج كنید.
گیر افتادن و یا چسبیدن اجسام خارجی در داخل مجاری گوش به‌ویژه در مورد اطفال زیاد اتفاق می‌افتد. خیلی احتمال دارد كه بچه‌ها به‌دلیل كنجكاوی یك جسمی نظیر پاك‌كن را داخل گوش خود و یا كودك دیگری قرار دهند. در این صورت،‌بایستی حتما توجه داشته باشید كه خلاصی از حالت بوجود آمده به‌راحتی میسر نیست. حتی شاید دیده باشید كه یك حشره درگوش شما و یا شخص دیگری گیر كند. در این صورت، تنها كاری كه بایستی انجام دهید این است كه كمی از روغن معدنی مخصوص كه جهت نرم كردن جرم گوش نیز استفاده می‌شود، به داخل گوش بریزید تا حشره كشته شود.سپس در كوتاه‌ترین زمان ممكن با پزشك تماس بگیرید. هیچگاه نباید سعی كنید كه حشره و یا هر چیز دیگری را كه داخل گوش گیر كرده است،‌خودتان شخصا در بیاورید و غیر از پزشك، به هیچ شخص دیگری اجازه دست زدن به چیزی كه داخل گوش چسبیده است، ندهید.

پاك كردن گوش با اشیای خارجی نظیر كلید، چوب كبریت و گوش پاک کن موجب عفونت گوش خارجی می شود.جرم موجود در گوش دارای خاصیت چربی و اسیدی است. چربی موجود در گوش از ترك خوردن پوست گوش جلوگیری كرده و سبب نرمی پرده گوش می شود.

خاصیت اسیدی جرم موجود در گوش از رشد قارچ ها و باكتری ها در گوش پیشگیری می كند. بنابراین استفاده از صابون برای پاك كردن داخل گوش باعث می شود تا خاصیت قلیایی صابون ماده اسیدی طبیعی گوش را از بین ببرد و فرصت رشد به باكتری ها و قارچ ها داده شود.

باكتری ها و قارچ ها در محیط های مرطوب رشد می كنند، بنابراین توصیه می شود شناگران بدون محافظ گوش به داخل دریا و استخر نروند.

درد گوش، تورم مجاری گوش خارجی، ایجاد غدد لنفاوی در كنار لاله ی گوش، تب خفیف، ترشح چرك سفید رنگ بدون بو از گوش، تنگی و گرفتگی گوش از جمله علایم شایع عفونت گوش خارجی هستند.البته اگر این عفونت از نوع قارچی باشد، چرك سیاه از گوش خارج می شود.

 

لب یکی از اعضای بدن در صورت انسان و خیلی از حیوانات است. لب از دو جفت تشکیل شده که هر دو نرم، برآمده، قابل تحرک و اولین عضوی است که غذا با آن در ارتباط است. لب دارای اعصاب لامسه‌است و در صحبت کردن هم درگیر است.
 تنها تفاوت لب بالایی با لب پایین این است که لب پایین از لب بالا یک مقدار بزرگ‌تر است.

لب زیبا و سالم

پوست لب ها خصوصیات ویژه ای دارد. لب ها با یك غشاء مخاطی پوشیده شده اند كه نسبت به پوست طبیعی، غدد متفاوت و كمتری دارد. همچنین در لب ها برخلاف پوست، خارجی ترین لایه (یعنی لایه شاخی) بسیار نازك است و حتی ممكن است در برخی افراد اصلاً وجود نداشته باشد. در نتیجه، رطوبت به سرعت از سطح لب ها تبخیر شده و سبب می شود تا آن ها به سهولت دچار خشكی شوند. این خشكی اغلب منجر به پوسته پوسته شدن و ایجاد ترك در لب ها شده و سبب افزایش احتمال التهاب، عفونت و سوزش می شود. تماس با آفتاب، باد و سرما به طور قابل ملاحظه ای سرعت از دست دادن رطوبت را افزایش می دهد. لیكن لب ها در محیط های بسته نیز كاملاً در امان نیستند و ممكن است در مكان هایی كه تهویه مركزی دارند و در آن ها میزان رطوبت نسبی پایین است هم دچار خشكی شوند. خشكی لب ها همچنین در هنگام سرماخوردگی افزایش می یابد. در چنین مواردی به علت احتقان بینی، تنفس بیشتر از راه دهان صورت می گیرد كه سبب خشك شدن لب ها می شود. مصرف برخی از غذاها، تركیبات آرایشی و كشیدن سیگار از جمله عواملی هستند كه منجر به تحریك لب ها می شوند.

چند توصیه برای حفظ سلامتی لب ها

به طور روزانه از یك محصول محافظ لب به منظور مرطوب كردن و حفظ حالت طبیعی آن ها استفاده كنید. یك مرطوب كننده لب كه حاوی مرطوب كننده های طبیعی نظیر كره كاكائو و Aloe Vera باشد یك تركیب موثر است و سبب حفظ رطوبت می شود. مراقبت روزانه لب ها به حفظ یك احساس طبیعی در لب ها و ظاهر نرم و صاف آن ها كمك می كند.
 زمانی كه در معرض هوای خشك قرار می گیرید، از تركیبی استفاده كنید كه ضمن نگهداری رطوبت طبیعی از تأثیر خشكی محیط نیز جلوگیری كند. در این موارد استفاده از تركیباتی توصیه می شود كه حاوی چندین ماده محافظت كننده بوده و بتوانند از لب ها به خوبی محافظت كنند.
 در طول سال هر زمان كه در معرض نور خورشید قرار می گیرید از یك محصول ضدآفتاب با عیار حفاظتی مناسب استفاده كنید. عیار حفاظتی نشان دهنده آن است كه برای چه مدت زمانی، فرد می تواند پیش از پیدایش آفتاب سوختگی، در آفتاب باقی بماند. افراد با پوست روشن حتی برای تماس های كوتاه مدت با آفتاب بایستی از تركیباتی با عیار حفاظتی 30 استفاده كنند. همچنین بهتر است از ضدآفتاب هایی استفاده شود كه هم اشعه ماوراء بنفش A و هم اشعه ماوراء بنفش B را پوشش می دهند و به مدت 80 دقیقه یا بیشتر در برابر آب پایدار می مانند. افرادی كه پوست های حساس دارند، بهتر است از تركیبات حاوی PABA كه می توانند سبب بروز واكنش های آلرژیك شوند، اجتناب كنند.
 پیش از مصرف روژ لب از یك محصول محافظ لب استفاده كنید. اینكار سبب می شود كه رنگ به صورت یكنواخت پخش شده و ظاهر صاف تری ایجاد شود.

 
 

ماسک صورت پوست چرب

ماسک صورت پوست چرب

ماسك آلوى قرمز: براى تهیه ماسك آلوى قرمز كافى است هسته آلوى قرمز را درآورید و سپس آلوها را له كنید و چند قطره روغن بادام شیرین به آن اضافه كنید و خوب مخلوط نمایید و سپس به مدت 20 دقیقه آن را بر روى پوست بمالید و آنگاه با پنبه آغشته به گلاب آن را پاك كنید.

ماسك لیمو ترش: براى تهیه ماسك لیموترش آب دو عدد لیمو را بگیرید و با یک قاشق عسل گرم، مخلوط كنید و روى پوست بمالید و پس از 20 دقیقه آن را با پنبه آغشته به گلاب پاك كنید.

ماسك هویج: ماسك هویج نیز به وسیله آب هویج تهیه مى شود. براى این منظور مقدارى آب هویج را با ماست مخلوط كنید و با انگشت روى پوست بمالید و پس از 20 دقیقه آن را با پنبه آغشته به گلاب پاك كنید.

ماسك كدو حلوایى: مقدارى كدو حلوایى رسیده را له كنید و به صورت ماسك براى متعادل ساختن چربى پوست صورت استفاده كنید.

ماسك سفیده تخم مرغ: یك عدد سفیده تخم مرغ را خوب بزنید؛ پس از كف كردن به آن نصف لیوان لیموترش اضافه كنید وبه هم بزنید و روى تمام پوست بمالید. پس از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.

ماسك پرتقال و لیمو: دو قاشق آب پرتقال و یك قاشق آب لیمو ترش را خوب مخلوط نمایید و به صورت بمالید. بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.

ماسك خیار: خیار را بپزید و له كنید، به صورت ماسك روى صورت بگذارید و پس از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.

ماسك زرده تخم مرغ و آووكادو: 1 قاشق سوپخورى خاك رس (خاك رس یا خمیر پاك كننده كه به شكل پودر در تمام مغازه ها و فروشگاه هاى غذایى بهداشتى موجود است) + یک عدد زرده تخم مرغ + یك چهارم قاشق آووكادو له شده + مقدارى روغن فندق (براى این كه یك مخلوط نرم داشته باشیم) را با هم مخلوط كرده و بر روى پوست خود به مدت 15 الى 20 دقیقه گذاشته و بعد با آب ولرم بشویید. (زرده تخم مرغ وآووكادو رطوبت از دست رفته پوست را دوباره باز مى گرداند، خمیر پاك كننده ترشحات چربى پوست را خشك كرده، روغن فندق این حالت را در پوست تعدیل كرده و آن را تقویت مى كند.)

نکته:روى پوست هاى چرب نباید پماد یا كرم بتامتازون، تریامسینولون، هیدروكورتیزون یا فلوسینولون مالید و نیز در این مواقع نباید صابون اسیدى مصرف كرد. افرادى كه پوست چرب دارند باید مصرف چربى و قند را به حداقل برسانند و غذاهایى مثل خرما، پسته، فندق، گردو، شكلات و موز را بسیار كم مصرف كنند.

ماسك سیب: یك عدد سیب رنده شده را با 5 قاشق سوپخورى عسل مخلوط كنید و سپس روى پوست صورتتان بمالید و پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید.

ماسك گوجه فرنگى: یك عدد گوجه فرنگى را خوب له كنید و بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه روى پوستتان بماند. سپس پوستتان را با آب گرم بشویید. پوست هاى چرب نسبت به موادپاك كننده و مواد آرایشى و دارویى حساس هستند و ممكن است در اثر مصرف مواد پاك كننده یا محلول هاى الكل دار دچار قرمزى، خشكى، خارش یا پوسته ریزى شوند. در این صورت باید مصرف هرگونه شیرپاك كن، محلول هاى طبى و داروهاى موضعى را متوقف و به پزشك مراجعه كرد تا پماد ساختنى (تركیبى) التیام دهنده اى را تجویز كند. روى پوست هاى چرب كه این گونه تحریك شده اند نباید پماد یا كرم بتامتازون، تریامسینولون، هیدروكورتیزون یا فلوسینولون مالید و نیز در این مواقع نباید صابون اسیدى مصرف كرد. افرادى كه پوست چرب دارند باید مصرف چربى و قند را به حداقل برسانند و غذاهایى مثل خرما، پسته، فندق، گردو، شكلات و موز را بسیار كم مصرف كنند. این افراد براى كنترل چربى پوست خود و برخوردارى از یك پوست شاداب و خوب باید خواب كافى، اعصاب راحت و تغذیه مناسب داشته باشند و هرچه مى توانند سبزى و میوه مصرف كنند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط فاطمه اسلام نیا